miercuri, 23 octombrie 2013

Rebranding la ANPC (Consiliul Concurentei)

Ieri 22.10.2013 am fost invitat la seminarul organizat de "Autoritatea de Concurenta"  si "ADEPT". In cadrul seminarului Directorul Consiliului Concurentei a prezentat noul cadru normativ dupa care va functiona insitutia nou creata.

La seminar au participat experti economici, reprezentanti ai societatii civile, avocati, analisti si comentatori politici. 

Desi prezenta la eveniment, presa a fost rugata sa plece dupa ce a luat imagini protocolare ale evenimentului. Doamna Viorica Carare a argumentat decizia de a exclude presa de la discutii drept fiind una necesara pentru a garanta o atmosfera "de lucru" invitatilor la eveniment, astfel incat acestia sa-si poata nestingherit expune parerile.


O sa va comunic impresiile personale cu care am plecat de la acest seminar. 

In primul rand institutia nou creata are un nou cadru legislativ in baza caruia functioneaza este vorba despre legea concurentei, legea publicitatii si legea ajutorului de stat. In conformitate cu noile prevederi legislative este delimitat conceptul de concurenta ilegala. Aflati ca atunci cand comerciantii din piete nu dau cecuri si astfel sunt mai competitivi decat alti comercianti atunci nu e vorba despre un subiect ce poate fi investigat de catre Consiliul Conurentei ci este o concurenta ilegala care trebuie urmarita de altfel de institutii ale statului gen Fisc sau MAI. Daca cineva vinde adidasi contrafacuti pretinzand ca acestia sunt originali la un pret mai mic atunci nici asta nu este concurenta neloiala ci ilegala si aici sunt institutii care trebuie sa intervina (AGEPI, MAI, s.a.). Chiar si in cazul in care firma prezenta pe piata are o pozitie dominanta, C.C. va interveni doar atunci cand frma cu pozitie dominanta va abuza de aceasta pozitie. Chiar si daca se constanta abuzul de pozitie dominanta firma poate ataca decizia C.C. in judecata unde i sa va da castig de cauza (ca in cazul petrolistilor amendati de ANPC in 2011).

Daca anterior ANPC putea interveni la companiile monopoliste care abuzau de pozitia lor de pe piata in raport cu consumatorii, apoi acum C.C. nu poate interveni in asa monopoluri gen Moldova Gaz sau Apa -Canal, chiar daca acestea abuzeaza de pozitia de monopol si pun poveri prea grele, tarifare si netarifare, pe umerii consumatorilor. Din afirmatiile responsabililor C.C. acum de acesti monopolisti este responsabila Agentia Pentru Protectia Consumatorului. Nu stiu in ce masura APC poate studia abuzurile de pozitie dominanta manifestate de companii in raport cu consumatorii. concluzia - cu cat mai multe sectoare monopolizate cu atat mai putin de munca pentru C.C.

Cat priveste desfasurarea investigatiilor pai aflati ca C.C. are dreptul sa efectuieze investigatii la intreprinderi doar in cazul in care este vorba de un proces de judecata intre agentul economic si C.C.

Este interesant si modul in care poate fi petitionata aceasta institutie. In aceasta ordine de idei tin sa mentionez ca persoanele fizice nu se vor putea adresa la C.C.. Petitiile vor fi primite doar de la agentii economici. Iar la completarea formularului agentii economici vor trebui sa anexeze probe care confirma incalcarile concurentiale. Deci agentii economici vor trebui sa fie si detectivi, ca sa nu zic politisti, care vor trebui sa adune probe ce confirma incalcarea legislatiei referitoare la concurenta, ajutorul de stat sau publicitatea.

O mica remarca la capitolul ajutorul de stat - C.C. va monitoriza transparenta in procesul de alocare a ajutorului de stat astfel incat acesta sa nu afecteze mediul concurential, in acelasi timp, subventiile din agricultura - cea mai subventionata ramura a economiei nationale nu fac obiectul monitorizarii din partea C.C.

La capitolul buget, aflati ca bugetul institutiei inca nu a fost aprobat, iar salariul mediu pe institutie deabea daca ajunge la valorea de 4000 lei, salariul nou al doamnei Viorica Carare, Directorul C.C. este de aproximativ 11 000 lei. 

Partea buna a monedei este faptul ca atributiile C.C. si domeniile in care se poate implica noua organizatie sunt definite mult mai clar si mai tintit, a fost redus volumul de lucru si deci, teoretic, trebuie sa creasca eficienta institutiei. 

Directorul Consiliului Concurentei doamna Viorica Cararea mi s-a parut o persoana simpatica si in cunostinta de cauza, sper sa nu fie intemeiate zvonurile cu privire la afilierea sa politica, altfel C.C. devine un alt instrument de santaj politic. Cat priveste ceilalti membri ai Plenului Consiliului, colegii mei experti au spus ca majoritatea covarsitaore a lor au o afiliere politica directa sau indirecta. 

Acuma stau si ma gandesc oare o sa ajungem sa vedem un mediu concurential adevarat si in Republica Moldova? 


2 comentarii:

  1. D-nul Vitalie, sunt pozitiv garantat ca avem sansa de a deveni cu o concurenta transparenta si reala numai atunci cand vom Noi chiar insasi Oamenii din RM cinstiti cu singuri noi, cu adevarul curat real de a raspunde la o intrebare:"Oare daca eu voi amagi, cu ce voi ramane real si asta pe viitor ma va afecta cu ceva?"

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate Vadim, totul incepe de la noi, si este important sa stim cel putin ce fel de instrumente avem la indemana pentru ca sa fim mai eficienti.

      Ștergere

fa si tu publica opinia ta