miercuri, 2 februarie 2011

Comportamentul Consumatorului.

"We spend money we don't have,
on things we don't need,
to make impressions that don't last,
on people we don't care about."
    Tim Jackson

Comportamentul consumatorilor este influentat de foarte multi stimuli. Pe langa stimulii culturali, sociali, personali si psihlogici, mai sunt si stimulii de marketing. Toti acesti stimuli bombardeaza consumatorul si-i influenteaza, in ultima instanta, alegerea.


Marketerii trebuie sa ia in consideratie toti acesti stimuli atunci cand incearca sa dialogheze cu, consumatorii. Stimulii nominalizati mai sus vin sa concureze intre ei, influentandu-se reciproc si conditionand o anumita reactie de raspuns din parte consumatorului. 

Multi fac greseala in a intelege sa manipuleze acesti stimuli in vederea conditionarii unui raspuns anume din partea consumatorului. Spre exemplu cei de la "Axe" vin sa utilizeze un stimul de marketing pe nume promovarea pentru a influenta alti stimuli gen apartenenta la grup, perceptia, motivatia, atitudinile, e.t.c. 

Consumatorul achizitioneaza antiperspirantul cu pricina si constata cu stupoare ca nu are acel succes la femei pe care-l astepta. Dezamagirea sa va fi reflectata printr-o atitudine ostila fata de marca, atitudine care va fi impartasita si tuturo cunoscutilor sai. In aceeasi ordine de idei putem nominaliza multe alte branduri care influenteaza comportamentul de consum prin atingerea coardelor sensibile ale stimulilor. 

Consumatorul ajunge sa achizitioneze produsul cu pricina dar peste putin timp se dezamageste. Astfel chiar daca marketerii inregistreaza o crestere a volumului vanzarilor, aceasta crestere este de moment si nu va fi  una sustinuta.

Marketerii pot interveni in modificarea stimulilor care influenteaza comportamentul de consum pentru a ajuta consumatorii sa gaseasca produsul pe care-l cautau. Prin modificarea comportamentului consumatorilor marketerii nu trebuie sa urmareasca o strategie win - lose ci una win - win. Castiga marketerul pentru ca a reusit sa creasca volumul vanzarilor, castiga si consumatorul pentru ca a gasit produsul pe care-l cauta, produsul de care avea nevoie.

Influentarea comportamentului consumatorului nu trebuie inteleasa intr-un sens pervers. Or anume o astfel de abordare perversa finalizeaza in: "achizitii pe bani imprumutati a bunurilor de care consumatorii nu au nevoie, pentru crearea impresiilor ce nu dureaza, asupra oamenilor de care nu le pasa". O astfel de abordare nu are nimic in comun cu marketingul secolului XXI si mai curand face parte din orientarea spre vanzari caracteristica anilor 40' -'70 ai secolului trecut. Asa ca: atentie mare la modul in care incercam sa influentam comportamentul consumatorului.

Daca vrem o relatie de durata cu, consumatorul atunci trebuie sa avem mare grija la modul in care umblam la stimulii care influenteaza comportamentul consumatorilor.  

Un comentariu:

  1. "... Castiga marketerul pentru ca a reusit sa creasca volumul vanzarilor ..."
    aceasta se refera si la concursurile de reclama, spre exemplu Cannes Lions, ar fi mai bine(imho) de a aprecia spoturile publicitare dupa rezultatele ce le au avut, adica, a crescut Vol.vanz. dupa rularea acesteia sau nu, deoarece, totusi spoturile publicitare ar trebui sa'si indeplineasca functia de a atrage clientul si de al mentine, a 2-a funtie deseori fiind ignorata :)

    RăspundețiȘtergere

fa si tu publica opinia ta