joi, 18 august 2011

Conferinta tinerilor cercetatori

În cadrul conferintei tinerilor cercetatori studenții: Popovici Dan, Grec Evghenii, Ostrovscaia Iaroslava au prezentat comunicari pe care am promis ca o sa le postez pe blog.

A doua comunicare pe care o postez este a lui Grec Evghenii si are tema: TEHNICI DE MANIPULARE  ÎN PUBLICITATE
comunicarea:

Publicităţile stradale, dar mai ales cele de la televizor, sunt mai mult decît simple mesaje şi îndemnuri comerciale. În cadrul publicităţilor sunt folosite tehnici sofisticate de manipulare pentru a convinge şi a seduce pe cei cărora li se adresează.
Persoana care ia decizia să procure un anumit bun, o face de multe ori pe baza altor tipuri de argumente decît cele logice sau cele logico-corecte, fiind convinsă de „necesitatea" sau „importanţa" lucrului respectiv.
         Ni se spune zilnic, în fel şi chip, că ne trebuie un telefon mobil, un anume detergent, un anume medicament, produs cosmetic s.a. De cîte ori am cumparat o pastă de dinţi în ideea ca vom avea dinţi mai albi si protecţie cel puţin 12 ore, sau un detergent care scoate orice fel de pata?
         Conform Wikipedia-ei,
Publicitatea se ocupă cu promovarea bunurilorserviciilorcompaniilor şi ideilor. Scopul acestor mesaje este stimularea dorinţelor clienţilor potenţiali, şi formarea asociaţiilor pozitive în legătură cu produsul sau compania promovată, scop care este atins prin folosinţa metodelor de manipulare psihologică mai mult sau mai puţin subtile.
         David Ogilvy, cunoscut ca „părintele publicităţii” a spus:
”Nu privesc publicitatea ca pe un divertisment sau ca pe o formă artistică, o consider mai degrabă un mijloc de informare. Atunci cînd scriu o reclamă, nu vreau să-mi spuneţi că o găsiţi creativă. Vreau să vi se pară atât de interesantă încît să cumpăraţi produsul”
         La rîndul său, V. Packard, journalist şi critic american, a elaborat „Trei principii-axiome în demersul manipulatorilor”:
Ø Oamenii nu ştiu ce vor atunci când cumpără un produs;
Ø Nu te poţi baza pe ceea ce spun şi declară oamenii că le place sau nu le place;
Ø În comportamentul de cumpărare oamenii acţionează mai degrabă inconştient, decît raţional
Deci, după părerea lor, omul poate şi trebuie să fie manipulat prin anumite metode, şi anume: Crearea confuziei, Influenţă, Asociere, Repetiţie, Sexualitate ş.a
Crearea confuziei –  o avalanşă de imagini care nu au nicio legatură cu produsul pe care îl promovează, rolul lor este de a deruta, de a supraincarca creierul, de a te face să nu analizezi în profunzime mesajul reclamei şi deci de a fi astfel mai uşor de convins.
Influenţă – prezentarea în publicitate a unei persone autoritare care întrebuinţează bunul sau serviciul cu scopul de a-i urma exemplul
Asocierea - De regulă asocierea de imagini, crează în subconştient sugestii puternice. De exemplu imaginea unui cowboy pe ţigările “MarlBoro” crează sugestia de vitejie, forţă, isteţime sau imaginea unui cadru medical asociată cu cea a unui aliment sau a unei băuturi, transmite în subconştient ideea de siguranţă, ş.a.
Repetitia - Repetarea sistematică a numelui produsului sau a unei fraze cheie este o metodă clasica de a face reclamă. Rolul repetării este de a fixa în subconştient un mesaj sau un brand. Daca repetiţia este mama invăţăturii, cu siguranţă e şi mama manipulării. 
Mai nou multe reclame sunt compuse din doua parti, in prima se deruleaza filmuletul intreg (care oricum e deja plin de mesaje subliminale si elemente de psihologie aplicata) iar apoi dupa un scurt interval de timp, revine aceeasi reclama dar mult scurtata, uneori doar fraza de final unde este repetat leit motivul reclamei.
Sexualitatea - este o tehnica foarte puternica deoarece face apel la instinctele primare, bine ancorate in subconstientul uman. Folosirea în reclame a unor tineri sexy sau prezentarea unor intalniri si imbratiseri tandre transmite in subconstinet sugestia ca produsul promovat te poate ajuta sa iti regasesti iubirea.
Reclamele TV sunt foarte scumpe, de aceea cei care le produc urmaresc sa obtina maximum de beneficii angajand profesionisti in arta manipularii pentru a-i ajuta sa isi transmita cat mai eficient mesajul. Si reusesc. Oamenii sunt tentati sa cumpere un produs despre care au vazut la TV decat unul pe care il vad pentru prima data pe rafturi.
Mesajele lasate de reclame in subconstientul nostru rasar si cresc in timp, iar roadele lor se vad la multa vreme dupa ce am vizionat reclama respectiva, de aceea 99% dintre cumparatori nu isi dau seama niciodata ca au fost manipulati si ca au luat deciziile la sugestiile altora (in speta a producatorilor de reclame). Puteti constata singur acest fenomen daca renuntati sa va mai uitati la TV o perioada si urmariti cu atentie comportamentul celorlalti care continua sa priveasca seara de seara.
Evoluţia manipulării în publicitate
         Manipularea în publicitate este strâns legată de evoluţia societăţii şi influenţată de modificările apărute în spaţiul socio-cultural.
         Evoluţia manipulării în publicitate- evidenţiată prin intermediul campaniilor pentru restaurantele de tip fast food, începând cu jumătatea secolului XX.
          Înţelegând trecutul vom putea, într-o anumită măsură prevedea modalităţile de manifestare a manipulării în publicitate în următorii ani.
         Evoluţia tehnologiei impune trecerea de la comunicarea de tip „one-to-many”, la cea de tip one-to-one”.
Concluzii ?!
*Publicitatea ne face să ne dorim mai mult, să cumpărăm mai mult pentru a fi mai fericiţi.
*Pentru că tot publicitatea ne învaţă că suntem fericiţi când posedăm multe bunuri, sau când bem o sticlă de Coca-Cola după o zi de shopping în mall.
Modalităţi de prevenire a manipularii prin publicitate:
         Reglementarea legilor nationale privind publicitatea
         Reglementarea publicitătii în spaţiu internaţional
         Alegeţi cu atenţie ce priviţi, informaţia oricît de neînsemnată ar părea la prima vedere, vă poate influenţa nu doar cumpărarea sau nu a unui produs, ci şi întreg concept asupra vieţii

Bibliografie:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

fa si tu publica opinia ta