miercuri, 29 decembrie 2010

Marketingul si Craciunul

Din an in an suntem martorii unui fenomen din ce in ce mai evident, este vorba despre fenomenul comercializarii sarbatorilor de iarna. 

In tarile capitaliste craciunul este asociat mai mult cu coca-cola, wal mart si cadouri. Putini sunt cei care asociaza craciunul cu nasterea Domnului. Chiar si colindele de craciun sunt din ce in ce tot mai laice (gen: last Christmas I gave you my heart; jingle bells; frosty the snowmen e.t.c.).

Multi dau vina pe marketeri pentru o atare situatie. Marketingul e de vina pentru  ca societatea devine ultraconsumerista.  Si s-ar putea sa aiba dreptate, insa, doar partial.

Intr-adevar marketingul a cunoscut mai multe etape de dezvoltare, este vorba despre cele 4 mari orientari (spre productie, spre produs, spre vanzari si spre consumator) si doua mari subietape (marketingul societal, marketingul relational). Astfel pana nu demult marketerii erau orientati spre vanzari si incercau pe toate caile sa convinga consumatorii sa cumpere.


Aceasta abordare a condus la o intensificare a consumului, insa a unui consum pealocuri chiar irational. Toate bune si frumoase, doar ca un atare tipar de cumparare genereaza insatisfactie post consum. Clientii se trezesc ca au cumparat bunuri si servicii de care nu au nevoie si nu au ce face cu ele.

Insasi achizitia este un proces care aduce placere, placere conditionata de noutatea bunului sau serviciului achizitionat. Daca, insa, dupa achizitie bunul sau serviciu se devodeste a fi sub asteptarile consumatorului atunci dezamagirea ce survine este mult mai mare ca intensitate si impact emotional decat bucuria achizitiei.

Astazi marketerii de succes nu mai au o orientare spre vanzari ci spre consumator. Primordial este satisfacerea nevoilor clientilor intro maniera cat mai responsabila fata de societate, consumator si mediu inconjurator. Cu toate astea oamenii continua sa consume mai mult de sarbatori si asta pe motiv ca spiritul de sarbatoare intervine si in momentul achizitie gratie noutatii si schimbarii ce survine prin achizitie.

Fiecare om decide pentru sine ce fel de sarbatoare vrea. O sarbatoare surogat care tine doar pe durata achizitiei sau o sarbatoare a sufletului. Sau poate ca sarbatoarea nasterii Domnului nu exclude si o sarbatoare la nivel trupesc. Important e sa se faca diferenta intre bucuria craciunului si  placerea de a cumpara.

Marketerii isi fac datoria incercand sa ajute consumatorii sa-si satisfaca cel mai bine nevoile. Asa se face ca de sarbatori consumatorii ajung sa cumpere un produs pentru ca acesta le potoleste dorul de casa, faciliteaza comunicarea, ii aduce pe cei dragi acasa de sarbatori, sau ii face sa creada ca devin mai buni, e.t.c. Problema nu-i in consum problema, sau chiar tragedia, e in incapacitatea oamenilor de a face diferenta intre sarbatoarea nasterii Domnului si sarbatoarea reducerilor.

Consumul de sarbatori e un lucru bun nu si daca acesta vrea sa umple golul pe care doar Dumnezeu il poate umple. Noi decidem ce si cat sa consumam, marketerii doar isi fac datoria iar daca nu si-o fac bine ii putem taxa foarte eficient prin decizia noastra de a consuma sau nu. 

La multi ani de nastrea Domnului, 
cumparaturi cat mai reusite in noul an!






p.s. Paula Seling - a mai trecut un an.






2 comentarii:

  1. prea comerciale toate sarbatorile crestine au devenit, nu doar Craciunul )))

    ceva la tema :D http://www.adme.ru/staraya-reklama/rozhdestvo-v-stile-retro-223955/


    Noi realizari, cu succes, in anul care vine si studenti cat mai multi, ce nu va vor dezamagi ))) La multi ani !

    RăspundețiȘtergere
  2. Interesant articolul, unele lucruri fiind adevarate, dupa parerea mea, intradevar Dumnezeu ne-a dat cea mai mare libertate- cea de a alege, deci depinde deja de fiecare in parte ce alegem. :-)


    La Multi Ani, un An Nou cit mai prosper si Craciun fericit!



    *V.G.*

    RăspundețiȘtergere

fa si tu publica opinia ta