duminică, 5 decembrie 2010

Monopol prin diferentiere

La 1969 un fost laptar pe nume Leonard Stew infiinteaza un magazin de lactate in oraselul Norwalk Connecticut, SUA. La 1969 acesta avea 7 angajati, astazi a ajuns sa aiba peste 2000 si un rulaj anual de 300 milioane USD. Afacerea lui Leonard Stew este utilizata drept studiu de caz in multe manuale de marketing. Cu toate ca este un lant mic de magazine, totusi a intrat in cartea recordurilor guiness ca fiind cel mai mare magazin de produse lactate iar publicatia Fortune Magazine clasifica afacerea printre top 100 cele mai bune locuri de munca.


Care este secretul succesului acestui lant de magazine?
Sa incepem mai intai cu filosofia de afaceri a celor de la Leonard Stew, filosofie inscrisa pe o lespede de granit de 2.8 tone. Pe aceasta piatra sunt inscrise doua reguli: 1.The customer is always right si 2. If the customer is ever wrong read the first rule.

Magazinul lui Leonard Stew este complet diferit de orice alt super market. Stilul magazinului repeta un hambar, iar in interiorul magazinului sub cupola de sticla activeaza o fabrica de lactate. Astfel copilasii se lipesc de peretele de sticla si privesc cu mare interes cum se fabrica produsele lor preferate.

Pe langa magazin sunt create  menajerii de animale domestice astfel copii pot sa mangaie vacutele sau sa hraneasca magarusii din incinta menajeriei. Parintii pot sa lase copii in grija unor supraveghetori, in spatii de joaca special amenajate si sa faca cumparaturi nestingheriti.

Magazinul mai poarta supranumele de "Dinseyland al magazinelor de lactate" si asta pe motiv ca prin magazin poti intalni colaboratori deghizati in diferite animalute nostime, care nu doar distreaza dar si te pot ajuta sa gasesti produsele de care ai nevoie.

Leonard Stew este devotat calitatii, este intr-atat de devotat calitatii incat unul din slogane este: "If you wouldn't take it home for your mother don't put it out for our customers". Vacutele lui Leonard nu sunt hranite cu hormoni sau antibiotice si deci si toate produsele care provin de la aceste vacute sunt si ele de cea mai inalta calitate. Mai mult chiar, cei interesati pot accesa camera web ce supravegheaza fermele de vaci iar imaginile sunt transmise in regim on line (clik aici pentru ca sa privesti si tu, on line, vacutele lui Stew).

Leonard Stew garanteaza cea mai inalta calitate pentru produsele sale. Cei de la Leonard Stew spun ca doar un client multumit este clientul care se reantoarce si tocmai de aceea fac tot posibilul sa multumeasca clientii.

Astea si multe altele fac magazinele lui Leonard Stew diferite de toate celelalte iar diferntierea vine sa dea avantaj de monopol, un monopol care nu contravine legislatiei si care nu rezulta din intelegeri de cartel, un monopol prin diferentiere. Tocmai de aceea magazinele lui Leonard Stew au intrat in cartea recordurilr guiness pentru cel mai mare venit pe metru patrat.








3 comentarii:

fa si tu publica opinia ta