joi, 1 aprilie 2010

Controlul asupra distribuitorilor tendinta predominantă pe timp de criză

La 9 august 2009 Pepsi anunţă decizia de a achiziţiona îmbuteliatorii, Pepsi Americas  şi Pepsi Bottling Group. Pentru aceste două achiziţii Pepsi a plătit 7,8 miliarde USD. Cei de la Pepsi afirmă că această achiziţie ar veni să ofere un mai mare control şi eficienţă în ceea ce priveşte lanţul de aprovizionare livrare. . .
           
Cine sunt îmbuteliatorii? Îmbuteliatorii sunt intermediari, distribuitori dar care pe lângă faptul că distribuie băuturile răcoritoare la angrosişti şi detailişti mai au şi menirea de a participa la diferite faze ale fabricării produsului. Spre exemplu Pepsi Americas primea concentratul de diferite sucuri de la firma mama adică – Pepsi Co., dilua acest concentrat cu, cantitatea necesară de apă, turna sucul în recipientele necesare, le eticheta şi le livra clienţilor. Pentru aceste servicii îmbuteliatorul încasa o marjă de profit. Deşi relaţia dintre distribuitori şi firma mamă era reglementată de prevederile francizei problemele erau dese. Asta pe motiv că îmbuteliatorii revendicau lărgirea liniei produselor îmbuteliate şi distribuite de ei, dar şi problema costurilor cauzate de aceştia era una destul de acută. Astfel Pepsi Co decide să înceapă procesul de cumpărare a distribuitorilor săi. Cei de la Pepsi Co, consideră că această acţiune va conduce la creşterea viteze de distribuţie a produselor sale către cei mai mari detailişti, astfel reuşind să evite rupturile de stoc şi eventualele goluri pe raft. Un alt avantaj este diminuarea considerabila a costurilor prilejuite de francize.  Pe lângă astea, acţiunea ar creşte flexibilitatea companiei dar şi viteza de comunicare şi implementare a deciziilor. PepsiCo Chief Executive Officer Indra Nooyi a declarat pentru CNBC că măsura este foarte actuală în condiţiile în care încasările pe piaţa băuturilor răcoritoare din SUA nu creşte în tempouri satisfăcătoare pentru a hrăni compania şi distribuitorii.
            Acţiunile Pepsi Co. s-au soldat cu o creştere a coeficienţilor bursieri dar şi o creştere a Încasărilor astfel în 2010 Pepsi Co. urcă de pe poziţia de Challenger pe cea de lider pe piaţa băuturilor răcoritoare. Pepsi Co înregistrează vânzări în sumă de 43.2 miliarde USD în 2009 faţă de Coca Cola , care are doar 30,9 miliarde USD în aceeaşi perioadă.
La 9 august 2009 Pepsi anunţă decizia de a achiziţiona îmbuteliatorii, Pepsi Americas  şi Pepsi Bottling Group. Pentru aceste două achiziţii Pepsi a plătit 7,8 miliarde USD. Cei de la Pepsi afirmă că această achiziţie ar veni să ofere un mai mare control şi eficienţă în ceea ce priveşte lanţul de aprovizionare livrare.
            Cine sunt îmbuteliatorii? Îmbuteliatorii sunt intermediari, distribuitori dar care pe lângă faptul că distribuie băuturile răcoritoare la angrosişti şi detailişti mai au şi menirea de a participa la diferite faze ale fabricării produsului. Spre exemplu Pepsi Americas primea concentratul de diferite sucuri de la firma mama adică – Pepsi Co., dilua acest concentrat cu, cantitatea necesară de apă, turna sucul în recipientele necesare, le eticheta şi le livra clienţilor. Pentru aceste servicii îmbuteliatorul încasa o marjă de profit. Deşi relaţia dintre distribuitori şi firma mamă era reglementată de prevederile francizei problemele erau dese. Asta pe motiv că îmbuteliatorii revendicau lărgirea liniei produselor îmbuteliate şi distribuite de ei, dar şi problema costurilor cauzate de aceştia era una destul de acută. Astfel Pepsi Co decide să înceapă procesul de cumpărare a distribuitorilor săi. Cei de la Pepsi Co, consideră că această acţiune va conduce la creşterea viteze de distribuţie a produselor sale către cei mai mari detailişti, astfel reuşind să evite rupturile de stoc şi eventualele goluri pe raft. Un alt avantaj este diminuarea considerabila a costurilor prilejuite de francize.  Pe lângă astea, acţiunea ar creşte flexibilitatea companiei dar şi viteza de comunicare şi implementare a deciziilor.PepsiCo Chief Executive Officer Indra Nooyi a declarat pentru CNBC că măsura este foarte actuală în condiţiile în care încasările pe piaţa băuturilor răcoritoare din SUA nu creşte în tempouri satisfăcătoare pentru a hrăni compania şi distribuitorii.
            Acţiunile Pepsi Co. s-au soldat cu o creştere a coeficienţilor bursieri dar şi o creştere a Încasărilor astfel în 2010 Pepsi Co. urcă de pe poziţia de Challenger pe cea de lider pe piaţa băuturilor răcoritoare. Pepsi Co înregistrează vânzări în sumă de 43.2 miliarde USD în 2009 faţă de Coca Cola , care are doar 30,9 miliarde USD în aceeaşi perioadă.
 Indicii bursieri pentru Pepsi Co.(stanga) si Coca Cola (dreapta) la data de 26 martie 2010
O optimizare logistică identică face şi Coca Cola anunţând la începutul lunii martie 2010 achiziţia distribuitorului sau pentru America de Nord – Coca Cola Enterprises Inc. Cu toate astea indicatorii bursieri pentru Coca Cola nu sunt la fel de optimişti.
Iată deci firme diferite dar cu soluţii logistice identice. Ambele firme încearcă să-şi crească eficienţa prin intermediul optimizării proceselor logistice.
            În baza acestui studiu de caz putem afirma că o tendinţă actuală, cel puţin la nivelul firmelor producătoare de băuturi răcoritoare, este cumpărarea distribuitorilor şi instaorarea unui control dur asupra canalelor de aprovizionare livrare dar şi eficientizarea logisticii reversibile – preluarea recipientelor şi a feedbackului, furnizat de clienţi, într-un mod mai eficient şi eficace.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

fa si tu publica opinia ta