duminică, 18 octombrie 2009

Piramida Necesitatilor unui Moldovean



Postez aici un articol care ma amuzat. Este vorba despre tentativa de adaptare a piramidei lui Maslow la nevoile cetatenilor din Republica Moldova. Articolul este preluat de la clubul ideea. Comentati acest articol pseudo stiintific.
În cadrul şedinţei 29 a Clubului IDEA, membrii prezenţi au elaborat Piramida Necesităţilor unui Moldovean (PNM). În primul rînd este vorba despre necesităţile fiziologice, reprezentate de nevoia de a se alimenta şi de a se îmbrăca, plus alte nevoi strict fiziologice. Toate persoanele care-şi satisfac necesităţile fiziologice, vor dori să avanseze la următorul nivel: cel de socializare. Aici trebuie de menţionat care este modalitatea de a se socializa pentru moldoveni: în primul rînd este vorba de aderarea la o gaşcă, crearea unei reţele de prieteni-rude-cumătri, implicarea în reţele sociale aşa ca Facebook, dar mai ales Одноклассники,
aderarea la un ONG de tineret, femei sau bătrîni ş.a. Ideea acestui strat este că o persoană nu poate să evolueze pe scara socială de unul singur şi are tendinţa firească să se asocieze în grupuri, care ulterior să-l promoveze. Odată socializat, un moldovean obişnuit va tinde să se evidenţieze sau să se afirme, trecînd deci la cel de-al treilea nivel al necesităţilor de bază. În acest caz, persoana doreşte să fie independent financiar, astfel el evidenţiindu-se faţă de alte rude. Unii pleacă peste hotare, de asemenea, pentru a se evidenţia, astfel ei putînd să-şi procure bunuri pe care anterior nu au avut posibilitate. Persoanele care deja au simţit aprecierea şi stima celor din jur, ar dori să treacă la ultimul nivel – cel de deţinător al puterii. În acest context, puterea poate însemna diferite lucruri: puterea politică se manifestă printr-o funcţie înaltă în cadrul unui partid sau o funcţie publică înaltă. Puterea economică se manifestă prin deţinerea unei companii solide, care este una din cele mai mari din ţară şi aduce profit, asigurînd orice necesitate materială. Există situaţii cînd o persoană nu tocmai avută, ar putea deţine puterea într-o organizaţie, care poate fi instituţie ştiinţifică sau o asociaţie de sport, sau un ONG. Dacă organizaţia respectivă este suficient de cunoscută, avînd şi foarte mulţi membri, atunci persoana deţine puterea prin faptul că o conduce. Primul nivel al necesităţii de securitate corespunde necesităţilor fiziologice de bază, conţinînd elemente simple de protecţie: să încui uşa după tine, să pui un cîine de pază în ogradă, să nu mergi noaptea pe stradă, să treci doar la culoarea verde a semaforului etc. Al doilea nivel al necesităţii de securitate corespunde fazei de socializare: există o protecţie informaţională (să nu uite parola şi loginul şi să nu le spună la alţii despre ele), există necesitatea unui slang specific grupului din care face parte, pentru a nu fi o cioară albă printre ei, dar şi necesitatea de protecţie personală, ce poate fi realizată prin cursuri de Tae Kwon Do, Aiki Do ş.a. La al treilea nivel, atunci cînd individul doreşte să se evidenţieze, el are nevoie şi de nişte accesorii suplimentare, aşa ca un cuţit “бабочка”, au nevoie de кастет, eventual şi un pistolet cu aer comprimat. Aceste accesorii pe lîngă protecţia personală, asigură şi o doză de respect faţă de individ, dar şi o diferenţiere a sa în cadrul grupului.

La al patrulea nivel şi al cincilea nivel, necesităţile de securitate sunt aceleaşi, dar se împart în două categorii, în dependenţă de starea financiară şi statutul social al individului. Atunci cînd individul îşi satisface doar necesităţile fiziologice, el are nevoie doar de îmbrăcăminte şi haine, în linii mari, ăsta fiind primul nivel al necesităţilor materiale. La momentul socializării, individul are nevoie iminentă de a utiliza un telefon mobil, de a avea acces la Internet, chiar şi un computer, fie la domiciliu, fie la cunoscuţi. Aceste obiecte îl ajută pe individ să se integreze mai bine în grup, îmbunătăţind calitatea comunicării între membrii grupului. Ăsta e nivelul doi.
La capitolul evidenţiere există cîteva scenarii. Astfel, voi prezenta unul din ele: iniţial individul îşi cumpără o барсеткэ, fie că e businessman, fie că a venit de “la Italia”, fie că are mulţi bani, fie pur şi simplu doreşte să se evidenţieze. Deci Moldova brusc se împarte în două categorii de cetăţeni: cei cu барсеткэ şi cei fără. Ulterior, individul îşi cumpără un жгут de aur la gît, grosimea şi lungimea lui arătînd nivelul de evidenţiere. Pe lîngă жгут, individul poate să-şi etaleaze şi o печаткэ, de asemenea de aur. Dacă nu-şi pot procura un apartament nou/propriu, cel puţin indivizii doresc să facă un евроремонт în el, chiar cu preţul cheltuirii ultimilor bani. Aici să nu uităm de стеклопакет şi de термоизоляцья. (Nivelul trei) Odată cu statul de persoană stimată şi respectată, deja individul îşi doreşte să-şi procure o casă în loc de apartament şi un oficiu separat pentru compania sa, dacă şi posibilităţile financiare îi permit. Aici putem menţiona necesitatea strictă a unui bazin, Jeep în loc de automobil simplu, farfurie TV ş.a. (Nivelul patru)
Cei care deja deţin puterea, nu se mulţumesc cu bunuri banale, ci au alte tipuri de preferinţă, aşa ca: o televiziune proprie, un post de radiu sau un ziar propriu, nişte terenuri intravilane sau nişte hectare de terenuri agricole, poate un iaz particular îngrădit şi cu o bucată de pădure, unele clădiri pentru a le da în chirie ca oficii etc. (Nivelul cinci). După ce am identificat aceste nevoi, am rămas cu un trunchi de piramidă în loc de o piramidă completă. Ceea ce am descoperit că cel mai probabil, vîrful piramidei ar fi funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Orice persoană care a deţinut puterea politică sau economică poate evolua doar prin dorinţa de a fi Preşedinte RM. În final trebuie de specificat că la moldoveni, ca şi orice alţi oameni, există exceţii de la regulă.
Comentati acest articol

Un comentariu:

  1. da....din pacate barsetka si pe4atka sunt accesorii foarte utilizate inca....

    RăspundețiȘtergere

fa si tu publica opinia ta